Tuesday, January 28, 2014

London & Paris 2013 : Part 1 - The arrival

Lamanya berhutang posting pasal trip to London & Paris. Natijahnya, banyak details yang dah terlupa. Nasib la kan...sapa suruh malas ek?

Sebelum disalah anggap, ingin saya terangkan di sini yang posting tentang trip kami ini bukan tujuan untuk menunjuk-nunjuk. Sekadar ingin berkongsi pengalaman & tips-tips dengan sesiapa sahaja yang merancang untuk melancong.

Saya rasa, beberapa perkara yang menjadi tanda-tanya dan yang penat saya buat research sebelum pergi hari tu adalah sangat perlu diterangkan dengan lebih terperinci. Contohnya ber'stroller' di sana, travel dengan anak kecil, makanan, kos & macam-macam lagi. Oleh itu, postings saya akan diterbitkan dalam beberapa siri. Hehehe...tak tau la bila nak habis...ikut tahap kerajinan la yer?

Ok...kita mulakan perjalanan cerita kembara ini sekarang. Maaf yer, saya takkan recap date sekian-sekian kat sini sebab memori ku sudah caca marba. Yang saya ingat adalah, kami bertolak ke London pada malam 21/8/2013 & sampai di sana pada pagi 22/8/2013.

Perancangan untuk ke London & Paris ni dah ada dalam kepala sejak hujung 2012 lagi, tetapi, percaya tak kalau saya cakap all the bookings (be room, tickets etc.) were made only in Jun? Hahaha...memang last minute punya orang la kan? Sebenarnya, survey tu yang makan masa, especially when banyak perkara yang tak jelas. Last time I was in London was in 2006. Masa tu bujang & pergi atas dasar kerja, so, memang lain la.

Kalau naik MAS, ada 2 choices jer timing untuk pilih penerbangan, flight pukul 11 pagi atau 11 malam.

Tips 1 : Untuk yang travel with kids, it's better for you to take the night flight as the children will be sleeping at least 6-7 hours. So, you'll have some times to rest.

Oh ya, lupa nak mention, sebelum beli tiket, please pilih timing dulu. Yang saya maksudkan adalah musim apa yang best nak melawat satu-satu tempat tu ya. Kami pilih summer supaya tak sejuk sangat. Tapi, summer in London selalunya HUJAN. So, tak la bagus sangat sebenarnya. Ada jugak hari-hari yang kami basah meredah hujan. Mr. Hubby pulak lupa nak bawak stroller rain cover. Nasib la kan...tapi alhamdullillah...budak2 ni tak demam or selesema sepanjang kat sana. Of course saya bagi dorang mandi & makan ubat everytime balik from any trips (ada juga time2 kami sampai apartment dlm pukul 10 malam...hehehe..oxford street punya penangan la ni...nanti kita citer ek...)


Hello Heathrow! After a looong flight...at last sampai juga
 
Dari Heathrow kami dah buat some study on how to move around London (Thanks so much to Cari Forum, ramai yang membantu saya dalam membuat research tak kurang juga yang menjawab soalan-soalan saya). Di London ada 2 jenis travel card, visitor oyster card & travelcard.
 
Oyster Card
Oyster card ni macam touch n go la. Tapi harga dia beza ikut zon. Saya pilih beli visitor oyster card ni untuk zon 1 & 2 sebab kebanyakan attraction adalah dalam zon 1 & 2. Kalau kita nak travel di luar zon 1 & 2 contohnya macam kami nak ke Harry Potter Studios di Zon 6, kami just top up the required amount jer. Untuk oyster card ni, kita boleh juga pilih 7 days travel card option. 7 days oyster travel card ni dia dah siap calculate (sekali dgn discount) minimum fare yang kita perlu bayar untuk travel within zone yang kita pilih (in my case is aroung 32 pound untuk seorang adult. Kad ni kami beli di Heathrow punya tube station. Oh ya, oyster travel card ni kita boleh guna untuk naik other public transport such as bus etc. & also boleh dpt 10% discount untuk naik river cruise.
 
7-days Travelcard
Kita akan diberi kad kertas yang kita kena tunjukkan pada gate keeper/bus driver. Function dia lebih kurang sama dgn oyster card, cuma kita tak boleh top up kat situ kalau nak keluar dari zon yang kita pilih. So, kalau nak travel luar dari zone, kena beli tiket lain. Unless memang u all nak beli travel card dari zon 1-6 la which will cost you around 50++ pound.
 
 
On the other hand, maybe ada banyak perubahan berkenaan transportation cost in 2013 & 2014. Untuk penjelasan yang lebih lanjut, saya cadangkan anda bertanya terus kepada forumer Cari Forum kat link London ni. They're all very helpful. Tapi, sebelum bertanya, sila baca the whole thread sepenuhnya ya, sebab mungkin pertanyaan anda akan terjawab sepanjang bacaan ni.
 

 

 
Kiri : Tengah study map kat luar King's Cross Station (Nak cari studio apartment yang kami book)
Kanan : Kat depan Studio To let, letak barang dulu kat lobi (tapi belum check in sebab kami sampai awal) & now going out for breakfast & jalan-jalan.
 
Di London, kami menginap di Studios To Let. Macamana kami tahu pasal apartment ni & kenapa kami pilih? semuanya setelah buat research di Cari Forum (seperti link di atas). Apartment ni dekat sangat dengan King's Cross Station (stesen yang menempatkan Eurostar Line ke Paris - our next destination) & dekat King's Cross Station ni jugaklah yang jadi lokasi penggambaran Harry Potter. Remember Platform 9 3/4 ? You could not miss this attraction! Apartment ni ada washing machine & dryer, tapi kena share la dengan tenants lain. Kalau travel abroad, kami memang suka ambik apartment dari hotel, lebih convenient & mudah sebab boleh basuh baju dan masak sendiri.


 
Kiri : Seronok depa ni dok main kat cafe ni. One of the cafes in King's Cross Station.
Kanan : At Green Park Station.
 

Kami punya schedule that day just jalan-jalan gi Buckingham Palace nak tengok changing guard ceremony at 11.30 am everyday. Tapi, sampai sana hujan pulak. Nasib baik dah siap-siap beli baju hujan kat Malaysia sebab memang dah ready tentang cuaca yang tak menentu di sana. So, kami tak stay lama kat sana & proceed to Bayswater. Kenapa Bayswater? Sebab kat situ la memori saya pertama kali ke London tersemat. Tapi, semua dah berubah. Kedai bunga cantik kat tepi blok dah tak ada, banyak kedai makanan halal yang best dah tak ada, yang ada cuma expensive middle eastern food jer. So, kami singgah la makan kat salah satu kedai tu. Tapi tak best sangat, pelayan pun kurang mesra. Lepas makan, kami singgah di Tesco Express for grocery shopping.

For the whole plastic bag (almost 1 week punya stok tu) I only spent 17++pound which is soooo cheap (kalau convert pun masih lagi murah). Dengan beras, minyak, telur, udang besar2, smoked mackerel, wedges, curly fries, berries, roti & macam-macam lagi la.
 
Oh ya, Studios to let tu, walking distance jugak ke euston station (the only train station yg kita boleh naik train ke Harry Potter Studios) & dekat euston station tu ada macam-macam kedai, M&S (a small Marks & Spencer yg jual groceries saja) so, senang la nak cari stok makanan.
 
Fuh, banyak lagi nak story mory ni. Tapi, tuan tanah dah penat dah menaip. Kita sambung nanti ya? Untuk anda yang merancang nak ke London tu, di alu-alukan untuk baca post ni. Kalau ada yang nak bertanya lanjut, sila la tinggalkan komen so that I could answer your specific questions.

No comments:

Post a Comment