Monday, June 21, 2010

Izzat...

Mengenang kembali saat-saat mengandung dan menanti kelahiran izzat, membuatkan saya rasa terharu. Alhamdulillah, kami dipermudahkan oleh-Nya mendapat zuriat. Setiap hari memandang dan menyayangi Izzat adalah detik-detik terindah dalam hidup saya. Seringkali saya memandang wajah mulusnya dengan rasa tidak percaya bahawa saya telah dikurniakan satu anugerah yang hebat. Semakin hari, Izzat membesar dengan penuh kasih sayang dari semua orang di sekelilingnya.

Terdetik juga di hati kecil ini, mampukah saya menjaga dan membesarkan amanah ini dengan baik? Cukup kental kah jiwa ini untuk mengharungi cabaran untuk memelihara anugerah ini? Masa saya sangat kurang dengan Izzat. 5 hari seminggu bekerja dari 8-5, dicampur dengan waktu tidur, berapa lama saja masa yang tinggal untuk keluarga? Ditambah pula dengan kemalasan yang melampau (ini salah diri sendiri la kan?).

Mengikut perkiraan saya :-
1) Masa bekerja (8pagi - 5petang) = 9 jam
2) Masa travel (6pagi-8pagi + 5ptg-7ptg) = 2jam + 2jam = 4jam
3)Waktu Tidur (12mlm-5pagi) = 5jam
4)Waktu masak+mandi = 2jam
Jumlah keseluruhan = 20jam

Masa yang tinggal = 24jam - 20jam = 4jam

Hanya 4 jam sahaja sehari untuk keluarga. Mampukah seorang wanita bekerjaya mendidik anak-anak dengan hanya 4jam sehari? Rindu tak usah disebut, setiap saat di pejabat kerinduan terhadap keluarga makin membuak-buak. semoga saya mampu menjaga amanah yang dipertanggungjawabkan ke atas diri saya dengan sebaik mungkin.

7 comments:

  1. insyaallah,wanie. tu la pengorbanan isteri dan ibu tuk keluarga. wanie mampu lakukan terbaik dlm mendidik anak2 nti.

    kita kagum sebenarnya dgn ibu bekerja ni..kita sendiri blum tentu mampu buat,kalu kita bekerja..
    nasib baik gak wanie keje dgn gomen,le balik ontime.
    dulu masa kita,ya ampunnnn..pernah balik kul 11 mlm,2.30 pg..sabtu ahad pernah gak kena panggil.
    tu pasal la benti. tapi,kalu ada rezki dapat gomen,mmg teringin nk keje balik.
    syiok ada duit sendiri ni..
    tapi,mmg takan balik dgn swasta la..

    wahh..izzat da setahun ye =) nti kita jumpa masa besday parti ek.. =)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah buat masa skrg ni boleh balik ontime lagi...tapi in future tak tau la cemana...tapi, apa2 pun still tak sama dgn dok umah 24hrs...sedih jugak rasa bila fikir anak-anak membesar di tangan orang...walaumacamana pun bersyukur tetap bersyukur...

    tu la...cepat kan anak2 kita besar? sedar tak sedar dah setahun dah

    ReplyDelete
  3. alhamdullilah kami keje dekat, so masa diperuntukan untuk anak agak lebih berbanding cik wanie

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah cik gee...nak wat cemana, saya mencari rezeki nun jauh di tengah2 ibu kota...nak menetap kat tengah bandar KL, husband pulak jauh, bising & sibuk jer kat KL ni...terpaksalah berkorban...itulah...kalau mampu dapatkan simpanan RM1million & settle semua hutang by the age of 40...memang saya resign...soalnya...mampukah?

    ReplyDelete
  5. jawapannya sudah tentu TIDAK. kenapa?
    1-sebab kita bukan anak jutawan, 2-sebab kita muda lagi, mana nak dapat duit byk tu lagi2 cuma makan gaji. p/s duit ptptn dah bayar kihkihkih?

    ReplyDelete
  6. hehehe...aku tgk org wat MLM tu boleh dpt sampai 40k sebulan...tapi...takde la aku nak wat MLM...ada kwn aku ckp duit tu tak berkat, dia baca satu artikel pasal MLM kat paper a few weeks ago...org yg masuk tu sendiri mengaku, awal2 mmg excited la...tapi, lama2 tak tau mana pergi...aku pun tak tau jgk apa yg tak berkatnya...wallahua'lam

    p/s: hahaha...ptptn tu tak tau la bila nak abih bayar

    ReplyDelete
  7. Huhuhu.. Rayyan lagi la.. Dok menumpang kasih bibik..
    *sob..sob.. sob*

    ReplyDelete